본문내용 바로가기

EEIC 공학교육정보센터

검색
공학소식 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
대학정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
연구정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
혁신센터정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
캡스톤디자인 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
산학협력정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
공학네트워크 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
정보센터 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
마이페이지 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다

학술지

  • HOME
  • 학술연구
  • 학술지
학술대회논문집 - 한국공학교육학회 제목, 저자, 공동저자, 학술지, 발행기관, 발행년도, 분류, 초록, 첨부파일 내용정보
제목 조별 과제 동료평가 행동기준평정척도 개발 및 타당화 연구* Development and Validation of a Behaviorally Anchored Rating Scale
저자

신태섭 이화여자대학교 교육학과 교수 Shin taeSeob

학술지

공학교육연구 2018년 09월 21권 5호 32~39p

발행기관 한국공학교육학회
발행년도 2018
분류 공학교육연구 > 21권(2018년) > 5호(9월)
초록

The purpose of this study was to develop and validate a behaviorally anchored rating scale for peer evaluation in group projects based

on social interdependence theory. A mixed method involving a qualitative and quantitative approach was used in this study. In the

qualitative study, both the individual and group interviews were conducted to college students regarding their cooperative learning experiences.

Data from this qualitative research was analyzed based on 5 elements of cooperative learning and ‘critical incidents’ were extracted

from students’ own voices that would serve as specific rating criteria in the scale. Once the ‘critical incidents’ have been incorporated

into the scale, validation from 3 independent experts was conducted. In the quantitative study, correlations with relevant variables were

analyzed to examine the criteria-referenced validity. Findings suggest that the behaviorally anchored rating scale for peer evaluation

in group projects can be used in various team-based learning contexts.

 

첨부파일