본문내용 바로가기

EEIC 공학교육정보센터

검색
공학소식 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
대학정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
연구정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
혁신센터정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
캡스톤디자인 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
산학협력정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
공학네트워크 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
정보센터 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
마이페이지 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다

학술지

  • HOME
  • 학술연구
  • 학술지
학술대회논문집 - 한국공학교육학회 제목, 저자, 공동저자, 학술지, 발행기관, 발행년도, 분류, 초록, 첨부파일 내용정보
제목 공과대학의 고체역학 교과목에 플립러닝의 적용사례 A Case Study on the Application of Flipped Learning to Solid Mechanics in College of Engineering
저자

윤성호 금오공과대학교 기계공학과

학술지

공학교육연구 2019년 05월 22권 3호 68~77p

발행기관 (사)한국공학교육학회
발행년도 2019
분류 공학교육연구 > 22권(2019년) > 3호(5월)
초록

This study dealt with a case study on the application of flipped learning to solid mechanics in college of engineering and analyzed

the results of Pre-class survey, In-class activities, and Post-class survey to examine the effects of flipped learning. Total sample size

of the analysis was 32 students who applied for solid mechanics in mechanical engineering department, consisting of 23 students in

sophomore, five in junior and four in senior. The class was operated in three stages: Pre-class, In-class, and Post-class. The response

of the students was observed at each stage of the class. According to the results, flipped learning was effective in learning knowledge

of major subjects in engineering, and students actively participated in class activities and conducted smooth discussions with team members.

Flipped learning has also improved students' class concentration and academic ability. Most of the students have expressed their intention

to take classes or actively recommend other students when the classes are held. Effective classes will require systematic discussion

guidance because flipped learning is closely related to discussion activities.​ 

첨부파일