본문내용 바로가기

EEIC 공학교육정보센터

검색
공학소식 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
대학정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
연구정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
혁신센터정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
캡스톤디자인 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
산학협력정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
공학네트워크 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
정보센터 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
마이페이지 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다

학술지

  • HOME
  • 학술연구
  • 학술지
학술대회논문집 - 한국공학교육학회 제목, 저자, 공동저자, 학술지, 발행기관, 발행년도, 분류, 초록, 첨부파일 내용정보
제목 공과대학생의 질문태도에 따른 학습자 질문 활성화 전략에 대한 인식 비교 Perception Comparison of Fostering Learner-generated Questions by the Questioning Attitude of Engineering Undergraduate Learners
저자

정영숙 한국항공대학교 인문자연학부 조교수 Jung Youngsook

공동저자

성지훈 성결대학교 사범대학 교직부 부교수 Sung Jihoon

학술지

공학교육연구 2019년 05월 22권 3호 49~58p

발행기관 (사)한국공학교육학회
발행년도 2019
분류 공학교육연구 > 22권(2019년) > 3호(5월)
초록

questions in engineering education according to the questioning attitude of engineering learners. For this, after developing and implementing

the appropriate strategies for fostering learner-generated questions in an engineering statistics course, this study analyzed 56 learners'

survey responses and used ANOVA to investigate the group differences. The results showed that the educational effects and implications

of fostering learner-generated questions were different according to the learners' questioning attitude. The study also confirmed that

learners' questioning attitude should be considered as one of the important learner's characteristics in developing and implementing the

strategies of fostering learner-generated questions in engineering education. Especially, fostering learner-generated questions produced

positive effects on the passive questioning learners but not particularly on the learners who were asking no questions at all in other

courses. Learners who asked no questions still have difficulty in generating deep meaningful questions and presenting them and thus

require more instructors' strategies and active support for them.​ 

첨부파일