본문내용 바로가기

EEIC 공학교육정보센터

검색
공학소식 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
대학정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
연구정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
혁신센터정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
캡스톤디자인 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
산학협력정보 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
공학네트워크 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
정보센터 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다
마이페이지 - 공학교육정보센터는 공학교육 관련단체간의 적극적인 협력 체제를 구축하기 위한 지식허브 역할을 감당합니다

학술지

  • HOME
  • 학술연구
  • 학술지
학술대회논문집 - 한국공학교육학회 제목, 저자, 공동저자, 학술지, 발행기관, 발행년도, 분류, 초록, 첨부파일 내용정보
제목 공과대학생의 ‘말하기 능력’에 대한 인식과 평가 Engineering Students' Perception of Speaking Ability and Their Communicative Competence Assessment
저자

황순희 홍익대학교 교양과 Soonhee Hwang Hongik University Department of Liberal Arts and Science

학술지

공학교육연구 2019년 05월 22권 3호 18~31p

발행기관 (사)한국공학교육학회
발행년도 2019
분류 공학교육연구 > 22권(2019년) > 3호(5월)
초록

In addition to technical skills and competencies, communication competence has been identified to be important to engineering students

who will be drivers of innovation in a rapidly changing society. Drawing on the previous studies, this research examines the results

of an empirical exploration of engineering students’ perception of speaking ability and their communicative competence. To date, there

has been most of the research conducted on ‘writing’ (e.g., its educational process, class designs, ability, etc.) for engineering students.

However, relatively little attention has been paid to engineering students’ speaking ability perception and their competence diagnosis.

This study relies on quantitative data obtained from one survey questionnaire and one test conducted respectively. The sample consists

of 386 engineering students as well as 481 non-engineering students for the 1st survey. And to measure communicative competence,

150 engineering students as well as 136 non-engineering students participated in the test. Our findings show that firstly, there were

significant differences in perception of speaking ability by majors and gender. Whereas there was no difference in the same survey

by grade. Secondly, there was a close and significant relationship between sub-factors of speaking ability. Thirdly, there were significant

differences in communicative competence by majors. Whereas there was no difference by gender and grade. Fourthly, there was a close

and significant relationship between sub-factors of communicative competence. These findings are expected to provide an explanation

for the improvement on engineering students' speaking ability and to encourage the participation in extra-curricular activities and programs

in engineering school.​ 

첨부파일